پاورپوینت طراحی سوالات مفهومی و استاندارد

پاورپوینت طراحی سوالات مفهومی و استاندارد

پاورپوینت طراحی سوالات مفهومی و استاندارد

فرمت فایل : پاورپوینت قابل ویرایش      تعداد اسلاید: 44

 

قسمتی از پاورپوینت :

 

مقدمه :

ارزشیابی به عنوان حلقه اي از زنجیره ي فعالیتهاي آموزشی معلم وتکمیل کننده سایر فعالیتهاي او همواره بخش تکمیلی وجدانشدنی از تعلیم و تربیت بوده است .

در این فعالیت معلم با استفاده ازروشها ، فنون وابزارهاي مختلف اندازه گیري بازده دانش آموزان رادر زمینه هاي مختلف درسی و رفتاري سنجش کرده و مورد ارزیابی قرار می دهد و از این طریق میزان موفقیت خود و آنان را دردستیابی وتحقق بخشیدن به اهداف آموزشی وتربیتی مشخص مینماید.     

 

 

 

اهمیت وضرورت:

 

آموزش وپرورش رامی توان به صورت فرایندي تعریف کرد که به منظور تغییر وتعدیل رفتار دانش آموزان با توجه به هدفهاي معین طرح ریزي شده است ودر این فرایند نقش معلم عبارت است از فراهم ساختن شرایط وامکانات لازم به گونه اي که تغییرات مطلوب دررفتار دانش آموزان ایجاد شود .

 

براي سنجش ومشخص کردن این تغییرات همواره از عاملی همچون امتحان استفاده می شود درگذشته امتحان فقط وسیله اي براي غربال کردن دانش آموزان بود وعامل مهمی براي تعیین سرنوشت آینده دانش آموزان، به شمارمی رفت .

 

اما امروزه بر اثر پیشرفت روز افزون علوم وتکنولوژي ودگرگون شدن مفهوم آموزش وپرورش نقش امتحان تغییر یافته است وبه عامل کشف کننده وشناساننده توانایی ها واستعدادهاي دانش آموزان وآماده سازي آنان براي شرکت در فعالیتهاي سازنده جوامع پویاي انسان تبدیل گشته است .

 

تعریف سوالات مفهومی واستاندارد:

به سوالاتی ، سوالات مفهومی گفته می شود که با چالش کشاندن مفاهیم آموزش داده شده بطور فعال به دیدگاههاي متفاوتی از آن مفهوم برسد.

به عبارت دیگر سوال مفهومی باید بتواند مفهوم آموزش داده شده توسط معلم را که به صورت همگرااست را به دیدگاههاي واگرا تغییر رفتار دهد.

 

به طور کلی در سوالات مفهومی سطوح بالاي حیطه شناختی مطرح است،

انتظار می رودروند طراحی سوالات امتحانی نیز باید منطبق با رویکرد آموزشی ،تغییر کند . به عبارت دیگر سوالات امتحانی باید به صورتی باشد که دانش آموز در حل آن از تجربه شخصی که  در کلاس درس بدست آورده ،استفاده کند.